22 September 2011

mengajar aku erti keberanian:)

penglibatan dalam dunia perdebatan mengajar aku erti keberanian.....
mengajar aku bagaimana untuk menghasilkan satu isu yang betul2 mantap...
dalam arena perdebatan semuanya tk mudah yang di sangka...
memang semua orang anggap itu mudah,tapi try la buat kan..:)
dulu apabila telah lama aku tingalkan semua nie...


tapi apabila tiba di ipt aku disuruh berdebat kembali..terasa kelainan:)..
aku dah suka dan teuja untuk kembali berdebat...
tp semuanya mungkin berakhir...
jika di berikan peluang aku mahu buktikan kepada mereka...
apabila berada d arena perdebatan tidak semua pendebat berjaya membawa kes..
jika yang betul2 mantap dan mempunyai pengalaman yang luas mapu bersaing...
tapi segalanya tidak mustahil kerana perdebatan bermain dengan kata2....
sesekali aku rasa aku telah jatuh dan tak dapat bangun semula dalam arena ini..
tp alhamdulilah....
berkat usaha aku boleh bangkit dan terus bangkit akhirnya berjaya la kan...
kenangan yang tidak dapat dilupakan dalam arena ini adalah aku berjaya jabatan diagnostic radiografi ke final pertandingan debat piala presiden kist:)...
dapat bayangkan antara semua debator yang berada di pentas final hanya aku debator lelaki:)...lalalalallala.....tp sayang2..still kalah..maybe darah gemuruh...
aku ingt semuanya dah berakhir di situ tapi aku berjaya mewakili kolej plok,,hahhaha,reaeki kan....mencari pengalaman baru di pertandingan debat sulltan zainal abidin...


kenangan d pentas final piala presiden:)...




bersama lec selaku coach debat:)

aku merindui dunia perdebatan..banyak mengajar aku untuk melangkah terus memacu dalam perjuangan..berpegang pada pendapat yang satu..wadah yang berkesan dapat melahirkan jati diri bagi membawa sesuatu yang disuarakan..pengalaman merupakan guru yang terhebat dalam hidup kita...carilah pengalaman itu selagi ada kesempatan,peluang dan ruang....suka duka dalam arena perdebatab merupakan kenagan terindah sebagai pendebat:)

sesekali terasa tak mampu tuk berdebat tapi segalanya berubah apabila keyakinan yang wujud dari hasil dunia perdebatan membawa kita ke arah kejayaan dan mampu membantu kita dalam urusan seharian dalam kehidupan..:)

aku tak sesekali membeci arena ini..tapi lebih sukakanya....kerana ia betul2 menarik..hanya para debator sahaja yang tahu nikmat berdebat...
apabila apa yang diperdebatkan itu memihak kepada kita itulah nikmat berdebat..perdebatan dan pembelajaran 2 dunia yang sangat berkait rapat..jadi anda tidak boleh membenci arena inni kerana ia sangat2 bagus2...
debat adalah satu kehidupan...aku rindukan debat..miss u debat:(..
debat boleh diaplikasikan dalam kelas seperti apabila mahu bertanya sesuatu dan mahu betulkan apa yg salah tetapi pelajar sekrang tak berani,,itu salah,,,,,tak de keyaakinan...sarankan masuk lah dan libatkan diri lah dengan debat....nescaya keyakinan diri akan wujud dengan sendiri...
tapi aku hidup dengan cara aku,
berdiri dengan cara aku,
segalanya cara aku.....
kalau anda berani join la arena yang baik dan membawa kesan positif pada sekarang dan masa mendatng,,
percayalah...
aku





BEraniKah anda???

7 comments:

  1. wah, tahniah cuib, cuib yakin dengan diri dan boleh berdebat depan org yg ramai. kalau cikmas. ketar jugak tu. kalo stkt najar dlm kelas tu tak pe... :)

    ReplyDelete
  2. urmmm tp memg rinduka saat ini:)..@ syeila tu ddebator jgk...tp skrg tgl kengn:),,,lpas ni tk da dah peluang ini..

    ReplyDelete
  3. tahniah cuib..awak ada keberanian.LM pula jgn nak suh berdebat.ckp dpn org tak kenal pun gugup.terima kasih kerana tak marah atas komen LM yg lalu.skrg sgt menenangkan duk lama2 kat sini.lagu hari tu mana?huhu

    ReplyDelete
  4. thanks lm:),,,,,lagu tntg bulan..lallala..ini musik lbh mnrik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...